Jarní detox je procesem, který rozhodně stojí zařadit po zimě do Tvého programu. Tělo totiž během zimních měsíců hibernuje ve stavu konzervace a údržby a s příchodem jara pak čeká na očistu a obnovu. A o tu se dokáže postarat právě správně vedený jarní detoxikace – jak na ni Ti prozradíme níže. Jakkoliv je doporučováno jarní detox zařazovat pravidelně každý rok po konci zimy, tak se pro něj můžeš rozhodnout i když na sobě začneš pozorovat nežádoucí fyzické příznaky – od bolestí hlavy přes nadýmání až po zhoršení koncentrace a paměti.

Základní pravidla jarní detoxikace

Na rozdíl od půstu, který rovněž dokáže tělo detoxikovat, je jarní detoxikace daleko pozvolnějším, pomalejším a méně náročným procesem, jenž Ti ale na konci dokáže dodat potřebnou energii. Aby se dala jarní očista považovat za zvládnutou, tak musí být do těla dodány potřebné živiny pro lepší fungování metabolismu a zároveň snížen počet chemikálií, toxinů a zánětlivých buněk v těla. Čím se řídit, abys absolvovala jarní detox efektivně, ale zároveň i bezpečně?

1) Vyvaruj se potravinám se zánětlivými účinky

Ze svého jídelníčku během jarní očisty určitě vynechej potraviny, jež by v těle mohly způsobovat záněty. Jmenovitě jde zejména o tyto potraviny:

  • potraviny s přidanými cukry a umělými sladidly
  • potraviny obsahující trans mastné kyseliny (margarín, smažená jídla apod.)
  • GMO (geneticky modifikované) potraviny

2) Dbej na zdravý životní styl

Během detoxikace se vyhni alkoholu a kofeinu, abys zbytečně nezatěžovala svá játra. Stejně tak dbej na to, abys každý den dodržovala doporučených 8 hodin spánku – jen tak bude mít Tvé tělo dostatek prostoru pro buněčnou obnovu. V neposlední řadě zdravý životní styl během jarního detoxu doplňuj každodenním cvičením. Na náročnosti nezáleží, ale je potřeba se při něm potit, neboť jen tak jsou z těla vylučovány nežádoucí toxiny. Cvičení můžeš případně čas od času nahradit i horkou koupelí či saunou.

Koupel s epsomskou solí může velmi příjemným způsobem podpořit detoxikaci. Pokud Tě zajímá, jak si takovou koupel připravit, podívejte se na náš článek ‚Epsomská sůl detoxikace: Účinný detox těla pomocí koupelí.

3) Dodržuj pitný režim

Každý den jarní očisty vypij alespoň 2-3 litry čisté vody, tím totiž zbavíš své tělo toxinů, jež jsou rozpustné ve vodě. Pokud se Ti nechce pít pouze čistá voda, můžeš si detox zpříjemnit bylinkovými čaji či zeleninovými šťávami.

Dále svou jarní očistu můžeš zefektivnit taktéž:

  • upřednostňováním 100% přírodních produktů (např. i u kosmetiky)
  • konzumací bylinek zlepšujících funkci jater

Jaké potraviny a nápoje konzumovat, když podstupuješ jarní detox?

Naprostým základem správné jarní detoxikace je volba vhodných potravin. V ideálním případě konzumuj pouze stravu bohatou na vitamíny, minerály a další živiny, jež podporují detoxikaci. Stejně tak by měly mít vysoký obsah vlákniny, ta totiž zvládá vázat toxiny v trávícím traktu a vylučovat je tak z těla. Dopřát si tedy můžeš třeba:

  • zeleninu (brokolici, květák, zelí)
  • ovoce
  • ryby
  • libové maso (především kuřecí)
  • ořechy
  • chia semínka
  • vajíčka (ne ale smažená)

K pití si zas můžeš dopřát zdravá a výživná smoothie. Jak takové nápoje připravit? Na internetu najdeš spoustu jednoduchých receptů. V podstatě se však vždy jedná o jednoduchou směs zdravé zeleniny a sladkého ovoce.

recept jarní detox

Detoxikační koktejl z celeru a jablek

Lahodný a jemný zelený celerový smothie
Prep Time 10 mins
Course detox

Ingredients
  

  • celer
  • kapusta
  • jablko
  • kokosová voda
  • zázvor
  • přírodní sladidlo například agávový sirup nebo med

Instructions
 

  • Do mixéru přidej 2 nasekané řapíkaté celery, 3 šálky kokosové vody, 1 jablko, 1 lžíci nastrouhaného zázvoru a 3 listy kapusty.
  • Vše důkladně rozmixuj (2-3 minuty), dokud nebude mít směs tekutou konzistenci.
  • Výsledný nápoj přelij do skleničky a v případě potřeby dochuť přírodním sladidlem, případně kokosovou vodou.
Keyword jarní detoxikace

Jarní detoxikace závěrem

Jarní detox je pro tělo prakticky nezbytností, aby se dokázalo snáze přepnout ze zimního módu, kdy se zaměřuje na hromadění tuků pro přežití zimy. Jedná se o pomalý proces, který může trvat klidně i týden, během něhož je potřeba konzumovat potraviny bohaté na vitamíny a vlákninu, dodržovat pitný a spánkový režim a v neposlední řadě se i hodně hýbat. Výsledkem pak bude vyplavení škodlivých toxinů z těla, zlepšení funkce jater a menší riziko výskytu zánětů.