Nadbytečné kilogramy trápí nejednu slečnu či ženu. Pokud s nimi chceš skutečně účinně zabojovat, neobejdeš se bez pohybu. Není to těžké a i nesportovní typy mají šanci. Chůze je ideální způsob, jak zhubnout. V čem tkví v hubnutí chůzí výhody? A co bys měla vědět, pokud chceš, aby pro tebe byl pohyb opravdu účinný?

Proč by ses měla věnovat hubnutí chůzi?

Chodit může prakticky každý.

Pokud nejsi zrovna po úraze nebo netrpíš pohybovým handicapem, tak chodit zkrátka zvládneš. Nemusíš se nic učit, nepotřebuješ žádné sportovní náčiní nebo vybavení. Chůze je v konečném důsledku proto i levná.

Chůzi se můžeš věnovat kdykoli a kdekoli.

Prostor pro procházku se najde na každém místě. Rozhodně tu neobstojí výmluvy, že jsi velmi zaneprázdněná. Například na cestě z práce nebo ze školy stačí vystoupit o pár zastávek dřív z autobusu a zbytek trasy dojít pěšky.

Máš doma malé dítě?

Konec přemýšlení, komu potomka alespoň na chvíli svěřit, aby sis konečně mohla dojít zacvičit. Procházky jsou aktivitou, které můžeš určitě provozovat i s ním. Bonus je, že u batolete, které už odmítne být v kočárku, se i na krátkou vzdálenost nachodíš nakonec mnohem víc, než bys čekala.

Kromě toho chodit můžeš i tehdy, když máš vyšší nadváhu. Na hubnutí během můžeš „povýšit“, až se ti část kilogramů podaří zhubnout. Jinak totiž hrozí, že by sis mohla zničit klouby.

Pokud se ti nechce v zimě nebo ve špatném počasí ven a současně ti nevadí určitá finanční investice, zvaž pořízení běžeckého pásu. Na něm si můžeš svoje kilometry „odchodit“ i v pohodlí obývacího pokoje.

Správnou techniku na hubnutí chůzí zvládneš i ty

I chodit se musí umět. Osvojit si vhodnou techniku ale není nic těžkého. Pohlídat by sis měla hlavně došlap. Méně zatěžující je došlap na špičku, není úplně vhodné dupat na paty. To není příliš šetrné pro klouby.

Rovněž fitness trenéři kladou svým svěřencům na srdce, že by se neměli hrbit. Narovnej záda a zpevni střed těla. Ramena by měla být stažená.

Pokud to s pohybem myslíš opravdu vážně, má smysl si koupit i kvalitní boty, nejlépe běžecké. Boty by měly být kvalitně odpružené a zajistit ti zpevněný kotník.

Jestli se o techniku chůzí zajímáš více, tak si zhlédni následující video od kluků z Bosé nohy.

Hubnutí chůzí: Jak často se chůzi věnovat

Tuky se začínají pálit po přibližně půl hodině, takže zkus vydržet na procházce nejméně 30 minut. Pro lepší výsledky se ale doporučuje minimálně 45 až 60 minut. Jestliže se chceš k hubnutí propracovat zrovna chůzí, na svižnou procházku vyraz zhruba 3x až 4x týdně.

Aby měla chůze efekt, měla bys vydržet nejméně po dobu 3 měsíců. Pokud bude hubnutí postupovat správně, podaří se ti „sundat“ asi jeden kilogram týdně. A pozor, neměla bys jíst víc než předtím. Jakmile se začneš hýbat, můžeš ale mít větší hlad.

Vydrž! Základním předpokladem pro boj s nadbytečnými kilogramy je totiž i v tomto případě zásada kalorického deficitu. Příjem by nikdy neměl převýšit výdej.

Hubnutí chůzí: Prochoď se k sexy figuře

Vylepšit svou pohybovou aktivitu můžeš i o použití hůlek v podobě tzv. nordic walkingu. Hůlky jednak umožňují lepší tlumení došlapu, váha se totiž lépe rozloží. Navíc díky nim zapojíš i ruce, které jinak při chůzi poměrně stagnují.

Chůze má totiž samozřejmě jinak vliv primárně na tvarování dolních končetin, tedy stehenních svalů. Pokud jsou tvým cílem sexy nohy, rozhodně má smysl hodně chodit. Pro zvýšení zátěže si můžeš naordinovat také chůzi do schodů, případně náročnější terén venku v přírodě.

Jako úplný začátečník naopak choď po rovině. Důležité je si stanovovat udržitelné cíle a neztratit motivaci. Pokud má chůze hubnutí podporovat, měla bys u ní vydržet. Ani s tempem se to nevyplatí přehánět.

Ke své ideální tepové frekvenci se dopracuješ postupně. Nejúčinnější na hubnutí jsou totiž obecně aktivity v tzv. aerobním pásmu, tedy na zhruba 60 až 80 % maxima z tvé tepové frekvence. Tepové maximum si jako žena můžeš spočítat podle vzorce 230 minus tvůj věk.

Nikdy se nepřepínej.

Nezapomeň dostatečně odpočívat a pohybu dej bez výčitek na chvíli vale také tehdy, když jsi nemocná.

Závěrem

Chůze je jedna z nejdostupnějších pohybových aktivit, kterou může využít téměř každý. Je vhodná pro začátečníky, finančně i časově nenáročná. Správnou techniku si osvojíš rychle. Pokud si najdeš správnou motivaci, už za pár týdnů se dopracuješ k vysněné postavě. Choď na procházky třeba s kamarádkou nebo se vybav do sluchátek oblíbenou hudbou.