Po dlouhých devíti měsících odříkání si všeho možného se po narození miminka začnou maminky zajímat o to, co mohou při kojení jíst a pít. Je to úplně běžné – po tak dlouhé a často vyčerpávající době je zcela normální mít chuť na svou oblíbenou věc. Neměj proto výčitky, že už se těšíš na to, až si dáš pořádný kus čokoládového dortu s kávou. Ale je káva při kojení dovolená?

Těhotenství a první týdny po narození miminka jsou často velmi únavné. Maminky nemají dostatek spánku a často se vůbec nezastaví. Mnohé z nich se spoléhají na kávu a další formy kofeinu. Je však bezpečné pít kávu při kojení? Ovlivní káva Tvé miminko? Pokud Tě zajímá, jak je na tom káva a kojení, určitě pokračuj ve čtení článku. Prozradíme Ti také, jaké alternativy místo kávy můžeš vyzkoušet.

Káva a kojení – může se pít káva při kojení?

Velmi stručnou odpovědí na tuto otázku je ano, káva při kojení je fajn. Káva se může pít i v průběhu těhotenství, měla by se však pít v omezeném množství. Výzkumy ukazují, že v těhotenství si můžeš dopřát až 200 mg kávy denně. Ovšem čím méně, tím samozřejmě lépe. S kávou při kojení je to v podstatě stejně. V závislosti na různých zdrojích si při kojení můžeš užít 200 až 300 mg kávy denně.

V těhotenství a při kojení můžeš vypít až 200 mg kávy denně.

Je však důležité mít na paměti, že i káva při kojení je individuální záležitostí. Některá miminka reagují na kávu citlivěji než jiná. To se týká zejména novorozenců a nedonošených dětí. Některé maminky si všímají, že při vyšší konzumaci kofeinu jsou jejich miminka po kojení mrzutá, nespokojená nebo špatně spí. Co však znamená příliš velká konzumace kofeinu je opět individuální.

Pokud nebudeš překračovat 200 mg kávy denně, není se v podstatě čeho obávat. Ovšem jediný způsob, jak vypozorovat, co znamená „příliš kávy denně“ konkrétně pro Tebe, je sledovat své miminko a jeho reakci. Abys měla představu, množství kofeinu, které se k miminku dostane skrz mateřské mléko, je zhruba 1 %. Obecně se jedná o množství, které by nemělo mít žádné následky.

Káva při kojení je v pořádku, co však jiné druhy kofeinu?

Kofein není obsažen jenom v kávě. Kofeinu je plno i v různých čajích, limonádách, energetických nápojích a někdy dokonce i v čokoládě. Jak už jsme v článku zmínili, káva a kojení je v pořádku, pokud se dodržuje určité množství konzumovaného kofeinu. Jak jsou na tom ostatní nápoje a potraviny, které obsahují kofein?

Co se čaje týče, kofein obsahují zejména čaje černé a zelené. U nich je přiměřené množství (okolo 200 mg denně) opět dovoleno. Čemu by ses však při kojení i v těhotenství měla vyhnout, jsou kolové nápoje, energetické drinky i jakékoliv suplementy obsahující kofein. Ani čokoláda obsahující kofein se při kojení a v těhotenství nedoporučuje.

Káva při kojení je sice fajn, ale co když si chceš být naprosto jistá a kávu raději zcela vynechat? Žádný problém. Pokud Ti však chybí chuť kávy nebo Tvého oblíbeného čaje, můžeš vyzkoušet následující náhrady.

Náhrady kávy

  • Bylinkový čaj
  • Laktační čaj
  • Cikorka
  • Melta
  • Caro

Některé náhražky kávy obsahují čekanku, která je účinná v boji proti nechutenství. Čekanková káva nebo cikorka jsou tak skvělou náhradou běžné kávy nejen při kojení, ale i během těhotenství.

Kávy při kojení se nemusíš vzdávat úplně

Káva a kojení je záležitost, které nové maminky řeší poměrně často. Kofein maminkám pomáhá postavit se ráno na nohy a během dne fungovat. Dobrou zprávou tak je, že se káva při kojení nemusí zcela zmizet. Důležité je držet se v hladině kolem 200 mg kofeinu denně. Pokud toto dodržíš, není se čeho obávat. Větší obsah kofeinu může způsobit, že bude Tvoje miminko podrážděné nebo mrzuté.

Čaj je na tom obdobně, čeho by ses však měla vyvarovat jsou nápoje jako coca-cola nebo energetické drinky. Pozor také na čokoládu a některé doplňky stravy nebo dokonce léky. I ty mohou obsahovat nežádané množství kofeinu. Využít můžeš i některé náhražky kofeinových nápojů, které jsou dokonce zdravější a chutnají také skvěle!