podpora laktace

Laktace je přirozený proces tvorby mléka a jeho následné vylučování z mléčné žlázy po porodu a v období kojení. Nástup laktace a tvorba mléka v prsou jsou automatické. Mléko se pak během kojení samostatně dotváří. Hlavní roli při tvorbě mléka hraje hormon prolaktin. Některé maminky s tímto hormonem mohou mít problém, avšak nedostatek mléka z hormonálních důvodů lze spatřovat jen u 2,5 % maminek.


I přesto Ti však může přijít, že máš problémy s laktací, a že podpora kojení je na místě. Dostatek mléka je důležitý pro spokojené miminko a tím i spokojenou maminku. Pokud si myslíš, že podpora laktace je něco, o čem by ses chtěla dozvědět víc, pak pokračuj ve čtení. V tomto článku se dozvíš, jak na podporu laktace. Povíme Ti, co podporuje laktaci a dozvíš se také, co může nedostatečnou laktaci způsobovat.

Problémy s nedostatkem mléka a proč je podpora laktace důležitá

Některé maminky mají pocit, že trpí nedostatkem mléka pro své miminko. Mnohdy je však chyba spíše v nedostatečném přenosu mléka. To má velmi často na svědomí špatná technika kojení. Při správném kojení miminko nemlaská ani nesrká, pouze saje a polyká. Přisání dítěte je zásadní – dítě pak pije hodně a bere si z mléka dostatek živin. Kojení by Tě také nemělo bolet a měla by ses při něm cítit pohodlně.


Nedostatečný přenos mléka je mnohdy způsoben i uspěchaným kojením. Kojit bys měla vždy podle potřeby dítěte tak, aby se prs vyprázdnil. U rychlého kojení dítě nestačí vypít dostatek zadního mateřského mléka, které slouží jako zdroj energie. Podpora laktace je zásadní pro správně nakrmené miminko a jeho zdravý příbytek na váze. Špatně nakrmené miminko bude ukřičené a nebude dobře růst.

Podpora laktace – co podporuje laktaci?

Podpora kojení může vypadat různě. Doporučuje se začít miminko kojit častěji a zejména v naprostém klidu. Je důležité, aby miminko sálo tak dlouho, jak samo potřebuje. Sekrece hormonu prolaktinu je nejvyšší v noci, proto nezapomeň miminko kojit i v tuto dobu. Při kojení zkus také miminku nabídnout oba prsy. Častý kožní kontakt maminky s dítětem je také klíčový, neboť zvyšuje vyplavování hormonů oxytocinu a prolaktinu.


Podpora kojení může zahrnovat také nejrůznější potraviny, které Ti v tomto ohledu mohou pomoci. Svou magickou silou jsou známé především různé bylinky a semínka. Jedná se například o kmín, fenykl či sezamová semínka, která můžeš přidat do svých jídel. Pomůže Ti i heřmánek nebo meduňka, ze kterých si můžeš udělat čaj. Tyto byliny jsou vhodné také na zklidnění nervů a pro lepší spánek.

Podpora kojení – tyto potraviny Ti s tím pomohou.

  •   • Pískavice řecké seno
  •   • Libové maso (drůbeží, libové jehněčí, hovězí či vepřové)
  •   • Ovesné vločky, ovesná kaše, ovesné mléko
  •   • Pivovarské kvasnice

  •   • Mák, anýz, koriandr
  •   • Papája, meruňka
  •   • Chřest, česnek, červená řepa
  •  

 

Podpora kojení – hlavní je psychická pohoda a vyvážená strava

Může Ti to připadat jako klišé, ale co ovlivní správné kojení a laktaci je především psychická pohoda. Snaž se proto kojit v pohodlí, bez stresu a bez spěchu. Často odpočívej a dopřávej si také dostatek vyvážené stravy. Tu můžeš doplnit o některé potraviny, které se pro podporu kojení obzvláště hodí. Nezapomínej ani na dostatek tekutin.


Podpora laktace závisí i na správné technice kojení. Technik kojení existuje celá řada. Kojit můžeš v sedě, v polosedě nebo dokonce i v leže. Neboj se tak zkoušet techniky až do té doby, než nenajdeš tu, která bude pro Tebe a Tvé miminko ideální. Podpora kojení je důležitá, závistí na ní totiž spokojenost a správný růst Tvého miminka.

Laktace je přirozený proces tvorby mléka a jeho následné vylučování z mléčné žlázy po porodu a v období kojení. Nástup laktace a tvorba mléka v prsou jsou automatické. Mléko se pak během kojení samostatně dotváří. Hlavní roli při tvorbě mléka hraje hormon prolaktin. Některé maminky s tímto hormonem mohou mít problém, avšak nedostatek mléka z hormonálních důvodů lze spatřovat jen u 2,5 % maminek.


I přesto Ti však může přijít, že máš problémy s laktací, a že podpora kojení je na místě. Dostatek mléka je důležitý pro spokojené miminko a tím i spokojenou maminku. Pokud si myslíš, že podpora laktace je něco, o čem by ses chtěla dozvědět víc, pak pokračuj ve čtení. V tomto článku se dozvíš, jak na podporu laktace. Povíme Ti, co podporuje laktaci a dozvíš se také, co může nedostatečnou laktaci způsobovat.

Problémy s nedostatkem mléka a proč je podpora laktace důležitá

Některé maminky mají pocit, že trpí nedostatkem mléka pro své miminko. Mnohdy je však chyba spíše v nedostatečném přenosu mléka. To má velmi často na svědomí špatná technika kojení. Při správném kojení miminko nemlaská ani nesrká, pouze saje a polyká. Přisání dítěte je zásadní – dítě pak pije hodně a bere si z mléka dostatek živin. Kojení by Tě také nemělo bolet a měla by ses při něm cítit pohodlně.


Nedostatečný přenos mléka je mnohdy způsoben i uspěchaným kojením. Kojit bys měla vždy podle potřeby dítěte tak, aby se prs vyprázdnil. U rychlého kojení dítě nestačí vypít dostatek zadního mateřského mléka, které slouží jako zdroj energie. Podpora laktace je zásadní pro správně nakrmené miminko a jeho zdravý příbytek na váze. Špatně nakrmené miminko bude ukřičené a nebude dobře růst.

Podpora laktace – co podporuje laktaci?

Podpora kojení může vypadat různě. Doporučuje se začít miminko kojit častěji a zejména v naprostém klidu. Je důležité, aby miminko sálo tak dlouho, jak samo potřebuje. Sekrece hormonu prolaktinu je nejvyšší v noci, proto nezapomeň miminko kojit i v tuto dobu. Při kojení zkus také miminku nabídnout oba prsy. Častý kožní kontakt maminky s dítětem je také klíčový, neboť zvyšuje vyplavování hormonů oxytocinu a prolaktinu.


Podpora kojení může zahrnovat také nejrůznější potraviny, které Ti v tomto ohledu mohou pomoci. Svou magickou silou jsou známé především různé bylinky a semínka. Jedná se například o kmín, fenykl či sezamová semínka, která můžeš přidat do svých jídel. Pomůže Ti i heřmánek nebo meduňka, ze kterých si můžeš udělat čaj. Tyto byliny jsou vhodné také na zklidnění nervů a pro lepší spánek.

Podpora kojení – tyto potraviny Ti s tím pomohou.

  •   • Pískavice řecké seno
  •   • Libové maso (drůbeží, libové jehněčí, hovězí či vepřové)
  •   • Ovesné vločky, ovesná kaše, ovesné mléko
  •   • Pivovarské kvasnice

  •   • Mák, anýz, koriandr
  •   • Papája, meruňka
  •   • Chřest, česnek, červená řepa
  •  

 

Podpora kojení – hlavní je psychická pohoda a vyvážená strava

Může Ti to připadat jako klišé, ale co ovlivní správné kojení a laktaci je především psychická pohoda. Snaž se proto kojit v pohodlí, bez stresu a bez spěchu. Často odpočívej a dopřávej si také dostatek vyvážené stravy. Tu můžeš doplnit o některé potraviny, které se pro podporu kojení obzvláště hodí. Nezapomínej ani na dostatek tekutin.


Podpora laktace závisí i na správné technice kojení. Technik kojení existuje celá řada. Kojit můžeš v sedě, v polosedě nebo dokonce i v leže. Neboj se tak zkoušet techniky až do té doby, než nenajdeš tu, která bude pro Tebe a Tvé miminko ideální. Podpora kojení je důležitá, závistí na ní totiž spokojenost a správný růst Tvého miminka.