O probiotikách jsi určitě již někdy slyšela. Pokud si však nejsi jistá, o co přesně se jedná, pokusíme se Ti to v pár řádcích shrnout. Jedná se v podstatě o bakterie, které pomáhají udržovat Tvé tělo a zejména Tvé zažívání a trávení v rovnováze. Pokud Ti slovo bakterie nezní příliš hezky, nahraď jej spojením prospěšné mikroskopické organismy. Kromě zažívání působí vhodně i na Tvou celkovou imunitu.

Kromě toho jsou probiotika schopná bojovat proti patogenním bakteriím, pokud jich máš v těle nadbytek. Je vhodné používat je jako doplněk stravy proti všem možným neduhům. V tomto článku se dozvíš, jestli používat probiotika při kojení a zda jsou probiotika pro kojící matku vůbec vhodná. Podíváme se také na různé druhy probiotik a Ty si přečteš další užitečné informace o těchto mikroorganismech.

Probiotika při kojení – používat je či nikoliv?

Jsou probiotika pro kojící matku vhodná? Odpověď je je určiano. Probiotika při kojení určitě ničemu neuškodí. Jsou vhodná dokonce i pro dlouhodobé používání. Samotné mateřské mléko obsahuje různá probiotika, která jsou předávána miminku. Jsou velmi důležitá pro udržování zdravé střevní mikroflóry u miminka. Jako u každého doplňku stravy v těhotenství a při kojení ovšem platí, že je lepší poradit se nejprve se svým lékařem.

Probiotika jsou důležitá pro zdravou střevní mikroflóru.

Obecně však platí, že probiotika při kojení jsou bezpečná. Dále je dobré vědět, že doplňující probiotika, která můžeš užívat například ve formě tabletek, se na miminko nepřenáší přímo prostřednictvím Tvého mateřského mléka. To platí jen pro probiotika, která jsou už v mléku přirozeně obsažená.

Probiotika při kojení je možné načerpat i prostřednictvím různých potravin. Jedná se zejména o mléčné výrobky a fermentované produkty.

Jaké potraviny Ti pomohou v přísunu probiotik?

  • Kefír
  • Acidofilní mléko
  • Kysané zelí
  • Tempeh

Probiotika při kojení – jejich druhy a výhody používání

Pod probiotiky si možná představíš laktobacily. Nejsou to však pojmy, které by se daly zaměnit. Laktobacily jsou totiž pouze jedním z kmenů probiotik. Jedná se o bakterie mléčného kvašení, které brání vzniku patogenních bakterií. Je vhodné brát je po léčbě antibiotiky a jako prevenci proti průjmům a střevním zánětům. To platí obecně i pro další kmeny probiotik.

Mezi další nejčastěji využívaná probiotika patří kvasinky, enterobakterie a bifidobakterie. Bifidobakterie jsou první mikrobakterie, se kterými přijde miminko do styku, pakliže projde porodními cestami. Císařský řez může výskyt těchto bakterií negativně ovlivnit. Probiotika proto mohou hrát zásadní roli pro zdravý vývoj zažívání a imunity u Tvého miminka.

Na základě některých studií mohou probiotika kromě zažívání a imunity pomoci i v dalších aspektech našeho zdraví. U maminek mohou pomoci s nevolností a dokonce pozitivně ovlivnit i jejich náladu. Probiotika také mohou působit protizánětlivě, napomoci zdravému srdci a ulevit maminkám s intolerancí laktózy.

Probiotika pro kojící matku jsou vhodná stejně jako pro všechny ostatní

Závěrem je možné shrnout, že probiotika jsou velmi důležitá pro nás pro všechny. Zdravé zažívání úzce souvisí i s imunitou, a proto je udržování rovnováhy střevní mikroflóry klíčové i pro naše celkové zdraví. Zdravé zažívání je klíčem k dostatečné imunitě, a to platí jak pro Tebe, tak pro Tvé miminko. Probiotika můžeš navíc používat jak preventivně, tak jako doplňující léčbu.

Probiotika se mohou užívat i dlouhodobě a Tvoje zdraví Ti za to zajisté poděkuje. V mateřském mléku jsou probiotika obsažená přirozeně, každá maminka má však skladbu probiotik jinou. Tato probiotika se mlékem přenáší i na Tvé miminko – takže přírodní probiotika při kojení určitě ano. To však neplatí u probiotik, která bereš jako doplněk stravy. Užívání probiotik je při kojení bezpečné, pro naprostou jistotu se však poraď se svým lékařem.