V dnešní dob je zdravá výživa stále více populární, což je samozřejmě skvělé. Zdravé stravování dětí by však pro nás mělo být naprostou samozřejmostí a prioritou, a to již od útlého věku. Co tím myslíme? Přeci dětské příkrmy! Ty totiž připravují miminka na pevnou stravu, zároveň je zasytí, ale hlavně jsou základním stavebním kamenem pro zdravý vývoj dítěte.

Zejména pro rodiče prvního potomka mohou být příkrmy zpočátku pořádnou výzvou. Není se však čeho bát, příprava není nijak náročná a my z GreenCherry ti odpovíme na všechny otázky. Dozvíš se, kdy je správné s příkrmy začít a hlavně jak a s čím začít. Poskytneme také detailní informace k tomuto tématu a těšit se můžeš i na podrobné recepty obsahující celou přípravu lahodných pokrmů krok za krokem.

Proč jsou příkrmy pro děti tak důležité?

Prvních dvanáct měsíců života se miminko vyvíjí jak fyzicky, tak mentálně velice rychle. K tomu potřebuje dostatek kvalitních živin, které zprvu získává z mateřského mléka, později z již zmíněných příkrmů. Čím je dítě starší, začíná lézt a pohybovat se, potřebuje pro správný růst dostatečný zdroj energie. Malé dítko spotřebuje až 3x více energie než dospělý člověk (na kilogram tělesné hmotnosti), proto by mělo přijmout až 5 jídel denně.

V prvním roce života se batole učí spoustu nových věcí, mezi ně patří i správné stravování. Pokud jej budeš tomuto procesu postupně a pomalu připravovat již v útlém věku, ušetříš si mnoho práce v pozdějších letech. To však rozhodně neznamená, být na dítě přísná a příliš důsledná.

Dítě se musí s jídlem nejdříve seznámit formou hry. V prvních měsících jej nech kaši postupně zkoumat, nic mu nenuť, musí chtít ochutnat samo. Pomalu a postupně jej uč, jak se na stravu soustředit. Od jednoho roka můžeš zkusit, učit malého nezbedu i s příborem.

Domácí příkrmy nebo příkrmy kupované?

Kašičky a příkrmy, které najdeš v regálech supermarketů či jiných obchodů podléhají určitým hygienickým standardům a normám. Samozřejmě i ony obsahují vitamíny, minerály a vlákninu. Kromě toho v nich ale mnohdy najdeš i nechtěná éčka a konzervanty, které jsou potřebné pro udržení trvanlivosti mimo chladicí box. Tím však rozhodně nechceme říct, že jsou všechny hotové kupované příkrmy špatné.

Argumenty pro domácí příkrmy:

    •  víš, co si do příkrmu přidáš a nemusíš používat sůl, cukr, koření a jiné zbytečné umělé látky
    •  lepší chuť, levné, navíc tím podporuješ regionálních dodavatele
    •  z hlediska kreativity (rozmanitost receptů a kombinací)
    •  podle preferencí dítěte
    • množství masa je ve skleničkách kvůli nižším výrobním nákladům obvykle menší. V závislosti na věku dítěte se doporučuje mezi 20 a 30 gramy masa na oběd

Argumenty proti domácím příkrmům:

    • nedostatek času
    • vždy používejte potraviny v bio kvalitě

Argumenty pro hotové příkrmy z regálů:

    • úspora času
    • kontrola státem – zákonem regulovaná kvalita použitých produktů (znečišťující látky, šetrná příprava, hygiena)
    • kontrola nezávislými instituty

Argumenty proti příkrmům z regálů:

    • aditiva v potravinách – pokud kupuješ příkrmy hotové, tak si dávej pozor, aby kašičky neobsahovali cukr a jiná sladidla

Kdy s příkrmy pro děti začít?

Toto téma je nejen u nás v ČR, ale také ve světě poměrně dost kontroverzní a názory na něj se velmi liší. Například Výzkumný ústav pro výživu dětí (FKE) v Německu doporučuje začít s příkrmy mezi 5. a 7. měsícem života, protože podle něj je dítě v této fázi života již dostatečně vyvinuté na to, aby strávilo tuhou stravu. Zároveň předčasný začátek zdravých doplňkových potravin má mít prevenční funkci proti nemocím.

Oproti tomu Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje po dobu prvních 6 měsíců výhradně mateřské mléko. Při jejich výzkumu nebyly při včasném zavedení doplňkových potravin zjištěny žádné výhody.

Nenech se však mýlit! Přesný čas kdy s příkrmy začít neexistuje. Každé dítě má individuální vývoj a nelze jej proto posuzovat podle předem připravených plánů a tabulek. Nejdůležitější je, abys byla připravená ty jakožto matka a tvé spokojené miminko. Pokud pokus s příkrmem nevyjde na poprvé, nevěš hlavu a opakuj jej znovu za týden či dva. Nejdůležitější je, abys svému dítku podávala kvalitní stravu.

Jídelníček miminka – od prvního příkrmu pro miminka až k dětské stravě

Bez ohledu na to, jestli vaříš domácí příkrmy nebo je kupuješ, je důležité, připravit si hrubý jídelníček. Tedy mít plán s kterými příkrmy budeš začínat, jaké budou následovat po nich, jaké suroviny budeš postupně přidávat, apod.. Hlavní funkcí takového plánu je především zajistit optimální přísun výživy pro dítě. Příkrmy se samozřejmě nedají vyměnit za mateřské mléko ihned ze dne na den. Důležité ale je, aby  postupem času plně nahradily kojení.

Jak může hrubý plán vypadat?

tabulka příkrmů

První fáze dětských příkrmů – velmi jednoduchá kaše

Vzhledem tomu, že miminko doposud nemá žádné zkušenosti s pevnou stravou, na začátku určitě nebude schopno sníst více než pár lžiček. V této fázi mu připravuj jednoduché, lehce stravitelné kašičky. Mrkev, pastinák, sladké brambory, cukety nebo dýňová kaše jsou lehce stravitelnou zeleninou, která se pro tyto kašičky hodí nejvíce.

Mrkev, pastinák, sladké brambory, cukety nebo dýňová kaše jsou lehce stravitelnou zeleninou.

Připravovat kašičky v malém množství (pro každý pokus maximálně tři lžičky) se může zdát obtížné. Ty si ale můžeš připravit více porcí najednou a zamrazit je, čímž si ušetříš práci. Tato seznamovací fáze totiž může trvat i několik týdnů. Tvé miminko potřebuje dostatek času, tak mu jej dopřej. Nejdůležitější je, aby pro něho v této fázi bylo jídlo zábavou a do ničeho se nenutilo.

Druhá fáze – důležité potraviny, které v příkrmech nesmí chybět

Seznámení s příkrmy máte za sebou, teď nastal čas, aby tvé dítě dostávalo plnohodnotnou stravu.

Maso-zeleninové příkrmy

Dítě doposud nemá žádné stravovací návyky. Teoreticky bys mu mohla podávat příkrm v jakoukoliv denní dobu. Určitě ale usiluješ o rychlý přechod na režim celé rodiny, proto bys měla postupně zavádět jídla podle vašich stravovacích návyků. Na oběd jsou vhodné zeleninové a masozeleninové příkrmy. Maso poskytuje dítěti především železo. Věděla si, že potřebného železa není dostatek dokonce ani v mateřském mléce? To je jeden z důvodů, proč bys měla začít s těmito příkrmy mezi prvními. Zelenina je vynikajícím zdrojem vitamínů a minerálů, a je zdravější než ovoce. Obě tyto kaše bys měla obohatit o brambory nebo obiloviny.

Mléčné a ovocné příkrmy

Hned po masu jsou skvělým zdrojem železa právě obiloviny. Jejich druhy navíc nabízejí mnoho minerálů, stopových prvků, vitamínů a vlákniny, které jsou pro správný vývoj důležité. V kombinaci s ovocem nebo mlékem získá miminko plnohodnotnou stravu. Ale pozor! Ne každý druh obilovin se hodí pro přípravu dětských příkrmů. Celozrnné cereálie jsou sice vhodné pro dospělé, ale dítě není schopno, dobře je strávit, což může vést k bolestem břicha.

Jestli po masozeleninových kašičkách zavedeš mléčné příkrmy a posléze ovocné nebo naopak, není důležité. Dej ale svému miminku dostatek času, aby si na každý druh zvyklo.

Pozor: Ne každý druh obilovin je vhodný pro přípravu příkrmů!

 

Více na téma ovocné příkrmy čti zde.

Plnohodnotné příkrmy pro děti – Jak na to?

Tvé dítě není labužník, protože doposud nepoznalo nic jiného než mateřské mléko. Z toho důvodu nepotřebuje žádná náročná, ochucená či extrémně pestrá jídla. K vaření dětských příkrmů sice nemusíš být vyhlášená kuchařka, na paměti však měj několik důležitých bodů:

    •  Ten hlavní, dej dítěti ochutnat.
    •  Sůl v prvních měsících nepoužívej vůbec, sem tam přidej čerstvé bylinky ve velmi malém množství.
    •  Pokud dětské příkrmy kupuješ, dbej na to, aby vždy obsahovaly vitamin C. Ten totiž tělu pomáhá lépe vstřebávat minerály (především tolik důležité železo). Pokud se chystáš, dělat příkrmy domací, stačí do nich přidat lžičku čí dvě jablečného nebo pomerančového džusu. Nepřehánějte to ale, ať kaše neztratí svou původní chuť.
    •  Kromě vitamínu C by v každé kaši neměla chybět lžička řepkového oleje, který nemá žádnou chuť, proto je pro přípravu dětských pokrmů nejvhodnější. Rostlinné oleje totiž obsahují důležité nasycené mastné kyseliny.
    •  Potřebuješ, aby v příkrmech zůstalo co nejvíce vitamínů a minerálů, proto je připravuj šetrně. Tedy vždy povař zeleninu pouze v malém množství vody (jen aby byla vodou zakrytá) na mírném ohni.

Na úplném začátku je samozřejmé, že by dítě mělo dostávat velmi snadno stravitelnou kaši. Obecně však platí, že čím dříve s příkrmy začneš, tím lépe si na ně zvykne a bude pro něj jídlo lépe stravitelné. Dítě by však pochopitelně nemělo ihned dostávat všechny potraviny, ale pouze ty, které jsou určeny pro jeho věk. Pokud tedy vaříš příkrmy sama, věnuj při výběru receptů dostatečnou pozornost věkovému doporučení, které musí každý recept obsahovat. Med, mléčné výrobky (jogurt / tvaroh/ mléko) a ořechy nesmí být v dětské kaši po dobu prvních dvanáct měsíců vůbec obsaženy.