Ovocné příkrmy: Téměř každé dítě má rádo tyto lahůdky

Podle současných vědeckých výzkumů německého FKE (Forschungsinstitut für Kinderernährung)  je možné začít dětem již od začátku pátého měsíce zavést do jídelníčku ovocné příkrmy. Samozřejmě, máš-li pocit, že tvé miminko ještě není na dětské příkrmy připraveno, tak určitě vyčkej.

Kvůli přibývajícímu nedostatku železa v těle, bys ale měla začít s příkrmy nejpozději v sedmém měsíci  (podle doporučení WHO). Ze začátku se miminkům dává přvážně příkrm zeleninový. Asi po měsíci, když si tvé dítko zvykne na tuhou stravu, můžeš vyzkoušet mléčné nebo první ovocné příkrmy. No a o další měsíc později je čas do nich přidat obiloviny. Toto je samozřejmě jen jedno možné scenário, chápej je jako orientační a vždy se řiď potřebami svého dítěte.

Kdy s příkrmy začít

V prvních dnech zavádění nových příkrmů se vždy jedná spíše o ochutnávání. Podává se pouze jeden druh ovoce či zeleniny a to minimálně tři dny. Když se neobjeví u více drůhů ovoce příznaky alergie, můžeš začít kombinovat.

Dětské ovocné příkrmy: Tipy na přípravu

Čistý ovocný příkrm obsahuje kyseliny, které tvému nezbedovy ze začátku určitě neprospějí. Přidávej proto ze začátku do kašiček dobře stravitelné obiloviny – třeba ovenou kaši. Ovoce vždy oloupej a připravuj ho šetrně na páře. Ano ve slupce je sice nejvíce vitamínu, ze zaáčátku by ale tvé dítko mohlo dostat bolesti břicha. Zhruba od osmého měsíce pak můžeš zkusit ovocné příkrmy se slupkami.

Jaké druhy ovoce můžeš použít k přípravě dětských ovocných příkrmů?

Banány, jablka, hrušky, švestky a broskve jsou obzvlářd´ vhodné pro přípravu ovocných příkrmů. Od osmého měsíce – za předpokladu, že tvé dítko je již zvyklé na tuhou stravu – můžeš kromě nich použít i další domácí čí exotické ovoce: ananas, meruňky, nektarinky, borůvky, jahody, kiwi, mango, maliny nebo dokonce třešně. Ale pozor: Některé druhy ovoce můžou být silnými alergeny – například jahody a maliny. Nemusíš se jim vyhýbat, ale příliš často je dítku nedávej.

Ovocné příkrmy s obsahem obilovin zajištují optimální přísun vitamínů a minerálu v těle.

Šetrná příprava ovoce

Ovoce se snadno zpracovává – můžeš je napařit, vařit, péct nebo sušit. Nejvhodnější příprava je ale příprava na páře. Tak si ovoce uchová až o 50 % vitamínů více. Pokud nemáš doma parní hrnec, tak hlavu nevěš, existuje mnoho způsobů, jak i bez něj připravit výživnou kaši. Můžeš například použít napařovací síto, které se umístí do hrnce s vodou. Dalším způsobem, jak potraviny připravit na páře, je umístit na hrnec s vodou utěrku a připevnit ji gumičkami za ucha hrnce. Příprava domácích ovocných příkrmů není obtížná. Ovoce je v sezóně dokonce často levnější než kdybys kupovala příkrmy hotové. Pokud máš čas, můžeš připravit příkrmy do zásoby a skleničky zamrazit čí zavařit.

Ovocné příkrmy: Tipy na nákup

Při nákupu vždy dávej pozor a kupuj kvalitní ovoce. Vzhledem k tomu, že v mnoha druzích ovoce jsou zbytky konzervačních látek, je vhodné používat bio potraviny – dnes je již nabízeno dokonce v různých slevách. Pokud chceš pro své dítě připravit ovocné příkrmy s obzvláště velkým množstvím vitamínů a minerálů, zpracovávej místní regionální zboží. Díky krátké přepravní trase tyto plody téměř neztratí žádné důležité živiny.