Dlouhodobý půst – Zdraví prospěšný, nebo riskantní?

Dlouhodobý půst – Zdraví prospěšný, nebo riskantní?

Ačkoliv neexistuje žádná oficiální definice, tak termínem dlouhodobý půst je většinou označován takový půst, který soustavně trvá déle než 72 hodin, případně je opakován na dlouhodobé bázi. Jeho držení je nicméně lékaři doporučováno pouze v případě, že je na něj tělo fyzicky i psychicky plně připraveno – zejména má dostatečné zásoby živin. Jinak by bylo riskantní.

Proto dlouhodobý půst začínej jenom když se na to cítíš plně připravena. Jen tak můžeš svému tělu skutečně prospět. Nemusíš se přitom nutně trápit bez přísunu kalorií, ale vsadit můžeš i na méně náročné formy dlouhodobého půstu.

Dlouhodobý půst – jeho druhy

1.) Suchý půst a půst o vodě

Jde o dvě nejextrémnější varianty dlouhodobého půstu. Zatímco prvně jmenovaný půst není doporučován vůbec, neboť tělo není stavěno na to, aby bez jídla a vody vydrželo déle než pár desítek hodin, tak půst o vodě je legitimním způsobem, jak zhubnout a pročistit si organismus. Je potřeba ale dodržovat pitný režim, min. 2,5 litrů vody denně.

2.) Půst s doplňováním kalorií a živin

Zmíněná jednodušší varianta dlouhodobého půstu. Co všechno během ní můžeš konzumovat? Povoleny jsou třeba zeleninové a ovocné šťávy či různé džusy. Stejně tak je možno si půst ulehčit vařením vývarů či konzumací nízkokalorických proteinových směsí.

3.) Přerušovaný dlouhodobý půst

Nevěříš-li si na držení některé z variant soustavného dlouhodobého půstu, tak vsadit můžeš na přerušovaný dlouhodobý půst. Ten může mít celou řadu podob – oblíbená je například varianta střídání dnů půstu s těmi s klasickým příjmem potravy. Záleží co Ti bude vyhovovat, půst si můžeš přizpůsobit svým potřebám (ideálně po konzultaci se svým lékařem).

Dlouhodobý půst a jeho benefity

1.) Zvýšení hladiny ketonů

Díky déle trvajícímu půstu roste množství ketonů, které v těle plní funkci alternativního zdroje energie pro Tvůj mozek a další důležité orgány. Zároveň jde o hormony, jež dokáží napomoci správnému fungování metabolismu a též zvládají chránit DNA před poškozením. V neposlední řadě je zvyšující se množství ketonů jasným signálem, že se tělu daří přeměňovat tuky na energii a pomocí mastných kyselin v játrech neustále vytvářet nové a nové ketony.

2.) Aktivování autofagie

Autofagie pomáhá buňkám Tvého těla se zbavovat jejich nepotřebných, odumřelých, případně napadených částí. To znamená, že se jedná o proces, který se postará o pročištění organismu a obnovení buněk. A právě dlouhodobý půst může být jeho spouštěčem, potažmo dokáže zlepšit výsledky jeho působení.

3.) Vyšší produkce kertizolu

S každým dnem půstu se zvyšuje množství kertizolu v těle. Jaký to na Tebe bude mít vliv? Začneš se díky tomu cítit více ostražitá a koncentrovaná, neboť kertizol je pozůstatek evoluce, který dává tělu příkaz, aby se připravilo k lovu. Zvýší se Ti tedy mozková aktivita a Tvá bdělost, aby bylo tělo připraveno “lovit”.

Dále může mít dlouhodobý půst pozitivní účinky i v těchto oblastech:

  • nastolení psychické pohody
  • redukce tělesné hmotnosti
  • snížení vysokého krevního tlaku (hypertenze)
  • pokles hladiny glukózy a inzulínu v krvi

Dlouhodobý půst a jeho rizika

Krom benefitů dlouhodobého půstu je potřeba myslet i na jeho stinné stránky. Konkrétně Tě mohou po několika dnech soustavného držení půstu potkat následující obtíže:

  • ztráta nálady, podrážděnost, únava
  • zvracení a výskyt zánětů
  • bolesti v oblasti hrudníku a srdce
  • celkový kolaps organismu

Měj tedy vždy na paměti, že dlouhodobý půst i přes své nesporné výhody není nikdy úplně bez rizika.

Rizika se snaž snižovat dodržováním základních pravidel – zejména dodržováním pitného režimu a ukončením půstu v případě, kdy na něj Tvé tělo reaguje negativně.

Dlouhodobý půst nabízí nejenom možnost, jak zhubnout, ale rovněž dokáže v těle změnit celou řadu procesů, které pomohou s pročištěním a ozdravením organismu. Bohužel na rozdíl třeba od jednodenního půstu není držení půstu delšího než 3 dny úplně bez rizika. Je tedy potřeba, abys k němu přistupovala maximálně zodpovědně.

Další články, které by Tě mohly zajímat

 

Zatím žádné komentáře. Bud` první ....
Přidej komentář

Co ty na to?