Jednodenní půst: Má smysl držet půst 24 hodin, jak pomůže?

Jednodenní půst: Má smysl držet půst 24 hodin, jak pomůže?

Držení dlouhodobého půstu trvajícího i několik týdnů určitě není pro každého, ale vydržet 24 hodin pouze o vodě bys určitě zvládla i Ty. Zkrátka jednodenní půst je ideální vstupenkou do světa půstů pro začátečnice s tím, že i 1denní půst dokáže mít na tělo blahodárné účinky. Jaké? Zejména účinný je pro rychlou redukci tělesné hmotnosti a taktéž dokáže mít pozitivní vliv i v boji proti některým chronickým chorobám.

Naopak pro detoxikaci organismu není půst 24 hodin dostatečně dlouhý – tam je pro nástup účinků potřeba alespoň třídenní půst. O třídenním půstu jsme již psali zde. Tento krátkodobý půst má tedy smysl držet zejména jakožto doplněk k dietám a zdravému životnímu stylu. Obrovským benefitem je pak to, že se navíc jedná o opravdu bezpečný nástroj, jak zhubnout – takto krátký půst totiž s sebou při dostatečné hydrataci nenese pro zdravé jedince prakticky žádná rizika.

Jak tělo reaguje na jednodenní půst?

Pokud se podrobněji podíváme na to, co se s tělem děje během jednodenního půstu, tak zjistíme, že prvních přibližně 8 hodin se s Tvým tělem nebude dít téměř nic zásadního. Tělo bude stejně jako kdykoliv jindy spotřebovávat ke svému fungování glukózu a bude ji ukládat do jater a svalů, a v případě potřeby rozpouštět do krve.

Zlom pak nastane po zmíněných osmi hodinách, kdy se vyčerpají zásoby glukózy. No, a vzhledem k tomu, že je při půstu není možné nějak doplnit (dají se získat třeba z mléčných výrobků, ovoce či obilovin), tak Tvé tělo na to bude muset zareagovat. Konkrétně spustí proces takzvané glukoneogeneze, která tělo přepne do jiného módu získávání glukózy. To si tak nově začne vytvářet glukózu primárně z nahromaděných tuků. V ruku v ruce s tím se zvýší i počet kalorií, jež tělo začne spalovat. Odtud pramení, proč je půst 24 hodin ideální pro rychlé hubnutí.

Ani zásoby glukózy v tucích ale nejsou nekonečné, jakmile tedy dojdou, tak tělo začne přeměňovat svalovou tkáň na energii. Ačkoliv se tento proces může spustit i při jednodenním půstu (záleží na zásobách tuku a rychlosti metabolismu), tak dobrou zprávou je, že u většiny se spustit nestihne. To znamená jediné – jednodenní půst na rozdíl od delších půstů nemá negativní vliv na svalovou hmotu. Pokud tedy hledáš způsob, jak zhubnout, ale zároveň neztratit svaly, tak jsi ho právě objevila.

Kdy jednodenní půst zařadit?

Jednodenní půst má smysl zařadit v případě, kdy se Ti na těle začne hromaditvětší množství tuku, efektivně totiž pomáhá s jeho spalováním. Ačkoliv se jedná o dlouhý půst 24 hodin, tak to ale neznamená, že bys ho nemohla zařazovat častěji.

Pokud tedy chceš pomocí něj dosáhnout skutečně prokazatelných výsledků, zkus jednodenní půst držet alespoň jednou za měsíc či 14 dní – ze začátku raději v takto delších intervalech.

Pokud pak začneš pozorovat, že Ti půst nikterak neškodí, ba Ti pomáhá, potémůžeš přejít na týdenní intervaly. Poslední variantou je pak střídavý přerušovaný půst, kdy se jeden den drží půst a druhý normálně jí. Pozor však na to, že v tomto případě reálně hrozí takzvaný jojo efekt v důsledku toho, že se člověk bude na druhý den přejídat.

Jaký vliv může mít půst 24 hodin na zdraví?

Pravidelné (a to zdůrazňujeme) zařazování jednodenního půstu může mít příznivý vliv na lidské zdraví – nemůžeš tedy očekávat, že by jednodenní půst sám o sobě něco zmohl. Jmenovitě Ti pravidelné držení 24hodinového půstu dokáže pomoci s těmito zdravotními neduhy:

1.) Zabraňuje krevním sraženinám

Opakované držení 1denního půstu se může projevit ve zlepšení fungování kardiovaskulárního systému. Tím pádem po těle lépe cirkuluje krev a zmenšuje se tak riziko výskytu krevních sraženin, které jsou mimo jiné příznakem i několika srdečních chorob.

2.) Jednodenní půst pomocníkem v boji proti cukrovce 2. typu

Jednodenní půst se dokáže zapříčinit o zredukování hladiny inzulínu v krvi, což pomáhá snižovat hrozbu výskytu cukrovky 2. typu. A pokud k tomu připočteme i fakt, že díky půstu poklesne tělesná hmotnost, jež je rizikovým faktorem u cukrovky, tak pozitivní vliv půstu pro lidi s cukrovkou je více než patrný.

Dále se opakovaný půst 24 hodin dokáže zapříčinit i o:

  • pokles krevního tlaku
  • úbytek cholesterolu
  • snížení hladiny triglyceridů v krvi
  • zvýšení produkce tělu prospěšných lipoproteinů

Kolik vody mám vypít, když držím půst 24 hodin?

Pití dostatku vody je zásadní nejenom pro to, aby měl jednodenní půst ten správný účinek – díky němu totiž není voda zadržována v těle, což by způsobovalo nafukování bříška, ale zároveň je klíčové pro udržení zdravotní rovnováhy. Odborníky je konkrétně doporučováno při jednodenním půstu vypít minimálně 2,5 litrů vody. Rozhodně ale ne najednou, ideálně si toto množství rozlož do 8 sklenic.

Dalšími odborníky častokráte udělovanými tipy pro držení jednodenního půstu jsou pak:

  • Během půstu vynechej cvičení a jiné fyzicky náročnější aktivity.
  • Pakliže pocítíš pocit slabosti či závratě, raději půst přeruš a zkus ho jindy.
  • Čistou vodu můžeš nahradit třeba bylinným čajem či kávou.
  • Půstu se raději vyhni, pokud užíváš léky, jež se musí brát s jídlem, máš poruchy příjmu potravy či kojíš.

Půst 24 hodin závěrem

Jednodenní půst aneb 24 hodin bez jídla je i pro Tebe bezpečný způsob, jak s dopomocí glukoneogeneze snížit tělesnou hmotnost spálením tuků, a jak zároveň něco málo udělat i pro své zdraví. A to aniž by docházelo k výraznějšímu poklesu svalové hmoty, tak jako u dlouhodobějších půstů. Samozřejmě je ale potřeba dodržovat doporučený pitný režim, jinak se kýžený efekt dostaví jen stěží.

Další články, které by Tě mohly zajímat

1 comment

Přidej komentář

Co ty na to?