Pravidla půstu: Jak na půst bez ohrožení vlastního zdraví.

Pravidla půstu: Jak na půst bez ohrožení vlastního zdraví.

Držení půstu je pro mnohé lákavým způsobem, jak rychle zhubnout a zároveň si pročistit organismus od škodlivých látek a odumřelých buněk. Zlákal i Tebe? Pokud zní odpověď ano, tak před jeho držením bys ale určitě měla znát základní pravidla půstu, jež pro Tebe máme přichystány na následujících řádcích, neboť bez jejich dodržování by nejenomže půst nebyl tolik efektivní, ale zároveň by Ti mohly hrozit i zdravotní komplikace.

Obzvláště důležité je dodržování těchto bodů v případě, když se chystáš držet dlouhodobý půst.

Vše začíná už u přípravy

Pakliže nemáš s půstem žádné, nebo jen minimální zkušenosti, pak určitě věnuj 3 až 4 dny přípravě těla na dlouhodobý půst. Při držení krátkodobého půstu pak stačí polovina času, tj. 1-2 dny. Jak by taková učebnicová příprava organismu na desítky hodin bez jídla měla vypadat?

  1. Sniž svůj denní příjem kalorií.
  2. Konzumuj menší porce jídla, před půstem se tedy rozhodně nepřejídej (to bývá častá chyba).
  3. Do přípravy klidně zařaď přerušovaný půst 16/8 – tzn. 16 hodin zůstaň pouze o vodě a ve zbylých 8 hodinách normálně jez.

Pravidla půstu: 1. Pitný režim

Naprosto klíčové je při půstu do těla dostat vždy potřebné množství tekutin. Konkrétně minimální doporučené množství zkonzumované vody během jakékoliv formy půstu je 2,5 litrů denně. Toho samozřejmě nejsnadněji docílíš, když budeš pít čistou vodu, sáhnout však můžeš i po dalších tekutinách s nulovým či minimálním množstvím kalorií. Konkrétně půst si můžeš zpestřit bylinkovými čaji či černou kávou.

Stejně tak je nutné do sebe tekutiny dostávat postupně. Vůbec nejideálnější je rozdělit si je do 8 skleniček po 300-350 mililitrech a konzumovat je rovnoměrně v průběhu celého dne.

Pravidla půstu: 2. Fyzicky se nepřetěžuj

Tvé tělo se bude bez živin z potravy cítit už tak samo o sobě dosti bez energie, nač tedy ještě organismu ubírat energii fyzicky náročnými aktivitami? Pokud máš tedy v nejbližší době v plánu držet půst, tak si jej naplánuj ideálně na některé volnější a klidnější dny – třeba na víkend. A zároveň se vyhni cvičení, běhání či jiným namáhavým koníčkům.

Pravidla půstu: 3. Nikdy nepřeceň své schopnosti

Vidina hubenější postavy a zregenerovaného organismu je sice lákavá, ale nikdy by neměla být na úkor Tvého zdraví. Proto kdykoliv, kdy během držení půstu nabydeš dojmu, že už Tvému tělu škodí, tak jej neváhej přerušit – nic se nestane. Samozřejmě půst ale nepřerušuj při prvních pocitech hladu, jejich výskyt je totiž naprosto přirozenou záležitostí, jež se u většiny lidí objeví už v prvních 24 hodinách držení půstu.

Tyto tři pravidla půstu jsou ty nejdůležitější, ostatní pravidla si můžeš přizpůsobovat dle libosti, ideálně vždy po konzultaci se svým doktorem. To znamená, že si můžeš určit třeba to, jestli půst strávíš celý pouze o vodě, nebo si jej zjednodušíš konzumací nízkokalorické potravy. Stejně tak si můžeš libovolně určit délku a formu půstu.

Po skončení půstu se vyhni přejídání

Toto sice nepatří mezi důležitá pravidla půstu, pozor by sis na to dávat ale měla. Hned po skončení půstu je zásadní začít s pomalým obnovováním Tvých zažitých stravovacích návyků. Začni tedy malými jídly – třeba lehkou polévkou nebo salátem.

Zmiňujeme to zejména z důvodu, že po ukončení dlouhodobého půstu na Tebe s největší pravděpodobností přijde nutkání jíst obrovské porce jídla. A to může být i nebezpečné, neboť tělo může postihnout refeeding syndrom (RFS), což je metabolická abnormalita, jež v krajním případě může skončit až kolapsem organismu.

Pravidla půstu souhrnem

Půst začíná už před tím, než začneš hladovět – proto nikdy nepodceň přípravu na něj. Stejně tak půst nekončí okamžikem, kdy Ti uplyne čas na něj vyhrazený, je totiž nutno se po něm postupně a s rozmyslem vrátit zpět do zajetých stravovacích kolejí. Během samotného půstu se pak zaměř primárně na dodržování konzumace doporučené denní dávky tekutin. Naopak se určitě vyhni náročným aktivitám a riskování – půst nestojí za poškození zdraví.

Další články, které by Tě mohly zajímat

1 comment

Přidej komentář

Co ty na to?