Když se řekne půst, okamžitě Ti asi na mysli vyvstane varianta půstu, při níž se nejí, ale konzumování vody a jiných bezkalorických nápojů je povoleno. Avšak existuje i varianta půstu, při níž je krom jídla zakázáno taktéž i pití – jde o takzvaný suchý půst. Jakkoliv se tento půst může zdát obtížný a nepříjemný na zvládnutí, tak věř tomu, že má na tělo řadu pozitivních dopadů a slouží jakožto podpora udržování tělesného i duševního zdraví. Více než kdy jindy je ale potřeba dodržovat všechna jeho pravidla a sledovat, co půst s Tvým tělem dělá, aby ses vyhnula komplikacím.

Jak se na suchý půst připravit?

U všech půstů platí, že by ses před jejich držením neměla přejídat, suchý půst nevyjímaje. Avšak velkou odlišností je, že v případě suchého půstu je potřeba alespoň 2 dny před jeho začátkem bezpodmínečně dodržovat pitný režim. To znamená, že při přípravě na suchý půst vypij denně alespoň 2,5 litry vody, ideálně klidně i více. Zamezíš tím totiž tomu, že by se v těle nahromadily toxiny, jež by u Tebe během půstu zapříčiňovaly nesnesitelnou únavu.

Co dodržovat při suchém půstu?

K suchému půstu je potřeba přistupovat s rozumem a hlavně postupně. Pokud tedy půjde o Tvůj první suchý půst, tak ho rozhodně nedrž déle než 12 hodin. Postupem opakování se pak tělo vytrénuje, tudíž délku suchého půstu můžeš prodloužit na 24 či 36 hodin. Odborníci ale důrazně apelují na to, aby půst bez vody nikdy netrval déle než dva dny, neboť třetí den bývá pro organismus již vyčerpávající a mohla by sis zadělat na dlouhodobé zdravotní potíže. Stejně tak se během suchého půstu vyhni fyzicky namáhavým aktivitám, při nichž bys totiž zbytečně z těla ztrácela vodu ve formě potu.

Suchý půst a jeho hlavní benefity

Po 24 hodinách bez vody a jídla můžeš očekávat, že tělo na tento suchý půst zareaguje následujícími způsoby:

1) Zbaví Tě tuků

Suchý půst urychluje metabolismus, tělo je tak schopno likvidovat tuky a brát si z nich zásoby vody nahromaděné v tukových buňkách. Díky tomu dochází i k rychlému úbytku na váze.

2) Sníží Ti hladinu cholesterolu

Jednodenní půst bez vody a jídla pomáhá při vyrovnávání hladiny cholesterolu v těle. Nejcitelnějšího poklesu dosáhneš v kombinaci s tím, když během dnů bez půstu budeš jíst keto stravu, tj. tu s nízkým obsahem sacharidů.

3) Zlepší zdraví Tvých kostí

Možná překvapivý efekt suchého půstu, ale je tomu skutečně tak – pravidelné držení této formy půstu má kladný vliv na zdraví a pevnost kostí, čímž se sníží šance na výskyt osteoporózy.

Suchý půst dále pomáhá i se:

  • snížením hladiny cukru v krvi
  • pročištěním těla od škodlivých látek
  • zlepšením tvorby kyselin potřebných k trávení

Co dělat, když nastanou během suchého půstu komplikace?

Jestliže během půstu pocítíš závratě, nevolnost, vyčerpání nebo se ocitneš na pokraji omdlení, tak sáhni po jednoduchých organických potravinách typu lehký salát nebo probiotický koktejl, které Ti pomohou organismus zklidnit a doplnit základními živinami. Pakliže to nepomůže, poté nezbývá než půst přerušit a do těla doplnit potřebné tekutiny.

Shrnutí

Půst bez jídla i tekutin je potřeba držet hlavně s rozumem, tj. respektovat jeho maximální délku a zbytečně neplýtvat v těle nahromaděnou vodou. Ten se Ti pak za to odmění nejenom úbytkem na váze, ale třeba i zlepšením zdraví kostí či poklesem cholesterolu.