Třídenní půst – Co dokáže půst s Tvým tělem a jak na to?

Třídenní půst – Co dokáže půst s Tvým tělem a jak na to?

Půst není strašákem, který by Tě připravil o veškerou energii, naopak se jedná o tělu prospěšný proces, na jehož konci se budeš cítit zregenerovaná a omlazená. Existuje několik variant půstů – my se dnes podíváme na třídenní půst, jenž je díky své délce ideální pro ty z vás, které by rády půst vyzkoušely poprvé v životě. Na rozdíl od týdenního půstu Ti totiž při něm nehrozí žádná větší rizika.

Půst – Základ má v náboženství, dnes se drží hlavně kvůli lepší postavě a pevnějšímu zdraví.

Stejně tak se tento půst hodí díky své přijatelné délce a rychle nastupujícím výsledkům i pro pravidelnou detoxikaci organismu. I sám třídenní půst pak může mít celou řadu podob, nicméně u takto krátkodobého půstu se nejčastěji přistupuje k variantě, kdy je povoleno pouze pití čisté vody.

Proč držet třídenní půst, a jak by měl vypadat?

Důvodů proč držet 3 denní půst bývá hned několik. Jednak díky němu zhubneš, neboť tělo si už i během 72 hodin hladovění odvykne na ukládání tuků jakožto hlavního zdroje energie. Ne nadarmo se říká, že nejúčinnějším způsobem, jak zhubnout, je přestat jíst.

Nejčastěji se však pro něj lidé rozhodují v případě, kdy chtějí z těla vyplavit nahromaděné škodlivé látky. Kategorií samou pro sebe je pak situace, kdy je držen z náboženských důvodů, či při přípravě na operaci.

Ideální třídenní půst by měl vypadat tak, že během něj budeš konzumovat dostatečné množství tekutin – čisté vody, případně bylinkových detoxikačních čajů. Bez toho by totiž výsledný efekt nebyl takový – tělo by vodu zadržovalo a kvůli tomu by se Ti nafukovalo bříško. Doporučená konzumace tekutin během třídenního půstu se pohybuje od 2,5 až po 3,5 litru.

Jak držet 3 denní půst co nejefektivněji?

Krom dostatečného přísunu tekutin se zaměř i na dodržování těchto rad, které Ti pomohou se zvládnutím třídenního půstu:

1. Nepodceň přípravu

Důležitá je už sama příprava. Půst nikdy nezačínej, pokud se cítíš oslabená a bez energie. Naopak se na něj snaž dopředu připravit tím, že 3 dny před jeho začátkem konzumuj potraviny s vysokou energetickou hodnotou. Konkrétně si pochutnej třeba na banánech, vajíčkách, čočce nebo avokádu.

2. Vynech fyzicky náročná cvičení a aktivity

Jsi-li zvyklá posilovat či se věnovat kardio cvikům, tak během doby držení půstu se drž od těchto činností raději dál. Nejenomže tělo bude mít méně energie a bude tak mnohem těžší se k nim dokopat, ale zároveň by cvičení bylo i kontraproduktivní. Způsobovalo by ztrátu svalové hmoty či zpomalení metabolismu. Stejně tak se vyhni náročným aktivitám v práci, ideálně si půst naplánuj na víkend, kdy máš volno + jeden den k tomu.

3. Medituj

Kdy jindy začít poznávat své tělo a mysl než při držení půstu? Proto neváhej, a pokud ještě nemedituješ, tak se zkus během půstu ponořit do této činnosti. Půst tím dostane úplně nový rozměr a Ty se tak dočkáš ještě lepších výsledků.

4. Neriskuj své zdraví

Při půstu – třídenní půst nebo jakémkoliv jiný- nezapomeň na používání selského rozumu a kdykoliv, kdy nabydeš dojmu, že již v něm dále nelze pokračovat, tak ho pro uchování svého zdraví raději ukonči. Žádný detox nebo hubnutí nestojí za zničení zdraví. Navíc k třídennímu půstu se můžeš prokousat i přes kratší půsty – začít můžeš klidně u jednodenního půstu.

V čem Ti třídenní půst pomůže?

1. Dokáže vyvolat autofagii buněk

Autofagie je zjednodušeně řečeno proces při kterém se rozkládají staré a poškozené části buněk. Jde tedy o proces, který umožňuje tělu zbavovat se buněk, jež by mohly v budoucnu zapříčinit například vznik rakoviny, Alzheimerovy choroby, zánětů či různých srdeční chorob. A právě půst dokáže tento proces spustit a zefektivnit jeho dopady.

2. Pomáhá se snížením krevního tlaku

U přibližně tří čtvrtin lidí, kteří prošli tímto půstem, se objevil pokles krevního tlaku až na zdravou hladinu (120/80 mmHg a méně). Pokud tedy trpíš vysokým krevním tlakem, tak správně vedeným půstem jej můžeš krátkodobě snížit. Z dlouhodobějšího hlediska jsou ale vhodnější déle trvající půsty.

3. Třídenní půst může zvýšit účinnost inzulínu a leptinu

Jde o hormony, jež mají přímý vliv i na fungování Tvého metabolismu. Jmenovitě leptin je hormon, který dokáže tlumit chuť k jídlu, a inzulín má zas vliv na snižování hladiny cukru v krvi. Třídenní půst pak zvýší účinnost, s jakou je tělo schopno na tyto hormony reagovat. Výsledkem tak bude třeba to, že několik dní po skončení půstu se nebudete mít chuť přejídat – a to Ti může pomoci ve snaze zhubnout.

Mezi další pozitivní účinky třídenního půstu patří:

  • snížení rizika vzniku chronických onemocnění
  • redukce tělesné hmotnosti a pokles % tuku v těle

Naopak riziky spojenými s 3denním půstem jsou:

  • hyponatrémie (zadržování přemíry vody)
  • závratě (obzvláště po vstávání)
  • dehydratace

Třídenní půst není radno podceňovat

Třídenní půst o čisté vodě je ideálním řešením, když už cítíš, že je Tvé tělo zaneseno škodlivými látkami a potřebuje „restart“. Právě kvůli detoxikačním účinkům se jeho vyzkoušení rozhodně vyplatí. Pomoci však dokáže i ve snahách zhubnout. Není jej však radno podceňovat, proto se během něj příliš nezatěžuj, a naopak se věnuj klidným činnostem – třeba meditacím.

Jako odměnu za 3 dny bez jídla se pak můžeš těšit třeba na snížení krevního tlaku či zlepšení funkce některých hormonů. Povšimni si ale slovíčka můžeš – na každého má totiž 3 denní půst jiný účinek. Záleží na rychlosti metabolismu nebo třeba jen na momentálním rozpoložení.

 

Další články, které by Tě mohly zajímat

2 comments

Přidej komentář

Co ty na to?