K tomu, aby měl půst skutečně maximální účinky je doporučováno hladovět po dobu 3-7 dnů. Jen během takto dlouhé doby se totiž v těle dokáží zaktivovat všechny organismu prospěšné procesy, jež se v průběhu krátkodobého půstu nestačí vůbec projevit. Jedním z příkladů může být třeba autofagie, tedy proces obnovující buňky.

Týdenní půst je potřeba brát vážně a přistupovat k němu s respektem.

Avšak týden bez jídla pro Tebe musí na první pohled vyvolávat i celou řadu otázek typu, zdali je to ještě zdravé a bezpečné. A to je dobře, neboť k týdennímu půst je potřeba přistupovat zodpovědně a s respektem. Ve své nejtěžší podobě, kdy je konzumována během celých 7 dní pouze voda, se totiž nachází na samé hraně lékaři doporučované délky půstu. Též je potřeba získat relevantní informace o tom, jak půst držet – s tím Ti nyní pomůžeme.

Jak držet týdenní půst, aby Ti neuškodil?

Základem je poctivá příprava na sedmidenní půst. Ta by rozhodně neměla čítat zběsilé přejídání, abys těch 7 dní bez jídla vydržela, ale naopak bys během ní měla postupně snižovat kalorické dávky a tělo tak připravovat na začátek půstu. Stejně tak si předem promysli, jakou formu týdenního půst zvolíš. Zmíněnou variantu s vodou vol pouze tehdy, když máš s půsty již zkušenost. V opáčeném případě raději začni s jednodenním či třídenním půstem. (Informace o jednodenním půstu naležneš zde. O třídenním půstu jsme napsali taky článek 🙂 . Pro začátečnice je pak vhodný i přerušovaný týdenní půst, kdy je jídlo konzumováno pouze v určitém časovém horizontu (typicky během 8 hodin).

Zapomeň na přetěžování sama sebe.

Ať už se rozhodneš pro jakoukoliv formu týdenního půstu, tak vždy existuje riziko, že Tvůj organismus jej nebude zvládat. Tato situace nejčastěji nastává v důsledku toho, že tělu chybí sůl a draslík. Proto tedy ještě před tím, než se rozhodneš týdenní půst vzdát, zkus zkonzumovat potraviny bohaté na tyto látky – dát si můžeš třeba banány nebo ořechy. K tomu, aby byl půst zdraví prospěšný, je též doporučováno se zdržet veškerých fyzických aktivit. Vše ostatní už bude pouze otázkou Tvé vůle a odhodlání.

S čím vším je schopen 7 denní půst pomoci?

Držení týdenního půstu rozhodně stojí za to, neboť má na tělo hned několik blahodárných účinků. Konkrétně se u Tebe může díky němu projevit:

1.) Týdenní půst sníží množství tuku v těle

Půst vyvolává ketózu, tedy proces, při kterém Tvé tělo přechází z režimu, při němž přeměňuje sacharidy na energii, k využívání tuků jakožto zdroje pro získávání energie. V důsledku spalování tuků se dá takto zhubnout za týden klidně i 9 kilogramů (bereme-li v potaz průměrného člověka). Samozřejmě záleží na rychlosti Tvého metabolismu a Tvé současné hmotnosti.

2.) 7 denní půst zlepí činnosti mozku

Ketony produkované nalačno mají pozitivní účinky na mozek. Pokud se tedy vzdáš jídla na celý týden, můžeš očekávat zlepšení mozkové aktivity a duševní bdělost. Jednoduše řečeno, budeš svět vnímat trochu jinak – tak nějak jasněji. Proto se často půst drží v souvislosti s duševním obohacením.

3.) Týdenní půst předchází chronickým nemocem

Sedmidenní půst se dokáže postarat o signifikantní snížení hladiny inzulínu v krvi, vede tak ke snížení rizika výskytu cukrovky. Stejně tak dokáže mírnit šanci na rakovinu a srdeční choroby. V neposlední řadě během něj dochází ke zkvalitnění růstových faktorů. To jsou látky převážně bílkovinné povahy, jež se ve Tvém těle starají o celou řadu buněčných procesů. A pokud správně fungují, tak je tělo méně zranitelnější.

Mezi další pozitivní vlivy týdenního půstu na lidské tělo patří:

  • Vyvolává detoxikační proces zvaný autofagie.
  • Postará se o pokles hladiny stresového hormonu korzitol.
  • Pomůže Ti se zvýšením sebeovládání a všímavostí.
  • Sníží produkci ghrelinu, jenž je zodpovědný za pocit hladu.

Taková je teorie. Zajímá Tě, jak vypadá držení  půstu v praxi? To Ti v následujícím videu ukáže Youtuberka Carrina Berry.

Týdenní půst a jeho rizika

Žádný dlouhodobý půst se neobejde bez rizik, týdenní půst nevyjímaje. U něj jsou největší rizika následující:

  • Letargie a nepříjemné závratě (zejména po ránu).
  • Nespavost v důsledku zvýšené mozkové aktivity neustále chrlící nové myšlenky.
  • Bolest hlavy a podrážděnost.
  • Dehydratace. Té lze ale předcházet vypitím alespoň 3 litrů vody denně (ideální je cca 5 l).

Sedmidenní půst – pozitiva ne bez rizik

I přes svá rizika dává týdenní půst smysl, neboť je dostatečně dlouhý na to, aby tělo skutečně zareagovalo na tuto změnu životosprávy. A to jak po fyzické stránce, tam je asi nejvíce patrný velký úbytek tuku a třeba i zlepšení stavu pleti v důsledku hormonální stabilizace, tak i po té psychické – půst může mít kladný vliv na kognitivní funkci mozku. V neposlední řadě se postará i o kompletní pročistění organismu a může fungovat jakožto prevence proti chronickým onemocněním.