Úplňkový půst: Jak držet půst při úplňku a v čem Ti pomůže.

Úplňkový půst: Jak držet půst při úplňku a v čem Ti pomůže.

Možná Tě hned na začátek překvapí skutečnost, že úplňkový půst je jedním z nejstarších půstů vůbec, jedná se totiž už o starodávnou ajurvédskou metodu léčení těla a mysli. U tohoto typu půstu se vychází z hypotézy, že Měsíc dokáže ovlivňovat procesy v lidském těle a sílu Tvé mysli. Průkazné je například to, že Měsíc má krom vody v oceánech vliv i na vodu obsaženou v lidském těle. A jak je Ti určitě známo, voda hraje během půstu jednu z klíčových rolí.

Půst při úplňku má daleko hlubší smysl než jednodenní půst držený kdykoliv během roku, a zároveň lze během něj dosáhnout zásluhou působení Měsíce i o něco málo lepších výsledků.

Jak držet úplňkový půst?

Existují dva způsoby, jak držet půst při úplňku. Jeden je lehčí a určený pro úplné začátečníky ve světě půstů, druhý je pak dlouhodobější a vhodnější pro ty z vás, jež už nějaké zkušenosti mají. I když v tomto případě se nejedená o půst v pravém slova smyslu, jak si ho asi představuješ. Ale hezky postupně, začněme snadnější variantou.

1) Krátkodobý půst při úplňku

Je to jednoduché – během dne, kdy je na obloze Měsíc v úplňku, konzumuj pouze vodu, případně nízkokalorické šťávy a čaje. Díky úplňkovému půstu pak můžeš během jednoho dne zhubnout 2 až 3 kilogramy, samozřejmě při dodržování pitného režimu (min. 2,5 l). Seznam nejbližších úplňků nalezneš na webu spoustu. Aktuální lunární kalendář najdeš třeba na in-počasí.

Pokud toužíš po ještě citelnějších výsledcích a znatelnějším pročištění organismu, poté můžeš zvolit variantu krátkodobého třídenního půstu s tím, že prostřední den by ideálně měl být ten, kdy na nebi panuje úplněk.

2) Dlouhodobý úplňkový půst

Jedná se o měsíc trvající „půst“, neboť vychází z toho, že mezi jednotlivými úplňky bývá 30denní mezera. Jeho nejobvyklejší varianta pak začíná, když je Měsíc ve fázi novu. Právě tento den můžeš jíst normální porce, ale následujících 15 dní je zkracuj vždy o 1/15. To znamená, že za 15 dní, když bude úplněk, zůstaneš pouze o vodě. Po úplňku zas postupně začni se zvyšováním kalorického příjmu – opět o 1/15 denně.

Důležité: Při obou variantách úplňkového půstu je potřeba se řídit obecně platnými pravidly půstu. Více na téma pravidla půstu nalezneš v našem článku Pravidla půstu: Jak na půst bez ohrožení. vlastního zdraví.

Jaké benefity s sebou přináší úplňkový půst?

Půst při úplňku má ve své krátkodobé formě pozitivní vliv na rychlou redukci hmotnosti a vyplavení škodlivin z těla. Dlouhodobý úplňkový půst je nicméně v tomto ohledu daleko účinnější a má komplexnější dopady na tělo. Konkrétně díky němu můžeš docílit těchto benefitů:

1) Zocelí imunitu

Správě držený úplňkový půst se dokáže postarat o zlepšení trávení, díky němuž tělo dokáže efektivněji využívat všechny živiny ze surovin. To vede mimo jiné i ke zvýšení obranyschopnosti těla a pocitu větší energičnosti.

2) Úplňkový půst dokáže obnovit střevní bakterie

Bez střevních bakterií by Tvé trávení a vylučování nemohlo nikdy dobře fungovat. Úplňkový půst je tu poté od toho, aby Ti pomohl tyto organismu prospěšné střevní bakterie oživit.

3) Má kladný vliv na oběhovou soustavu

Úplňkový půst působí pozitivně zejména na kvalitu krve obsažené v oběhové soustavě. Konkrétně se dokáže postarat o snížení inzulínové rezistence (neschopnosti tkání reagovat na inzulín) a rovněž zvládá redukovat hladinu cukru v krvi.

4) Sníží hladinu cholesterolu a zklidní Tvou mysl

Dalším z klíčových důvodů, proč je vhodné držet půst při úplňku, je fakt, že dokáže Tvé tělo zbavit nadbytečného tuku a srazit hladinu cholesterolu. Jeho pravidelným držením tak můžeš předejít výskytu chronických chorob, jež souvisejí s vysokým cholesterolem – např. kardiovaskulárním onemocněním.

V neposlední řadě se může tento půst pozitivně podepsat i na Tvém emočním zdraví.

Obzvláště pro svou psychiku dobře uděláš, pokud jej ještě spojíš s dýchacími cvičeními či jógou – tedy klidovými aktivitami vhodnými i do půstu.

Půst při úplňku má pevné datum

Úplňkový půst se od toho klasického liší tím, že je přesně specifikováno, kdy by měl být držen. Pro někoho to může být nevýhoda, neboť je vázán na konkrétní den/dny. Na druhou stranu oproti běžnému půstu dokáže ten držený při úplňku vyvolat pro Tvůj organismu efektivnější účinky, jež jsou docíleny zejména působením Měsíce na vodu ve Tvém těle a specifickými energiemi panujícími o úplňku. Ne nadarmo má tento půst tisíciletou tradici.

Další články, které by Tě mohly zajímat

Zatím žádné komentáře. Bud` první ....
Přidej komentář

Co ty na to?